Hoe vaak je zo'n persoonsnummer nodig hebt bleek meteen al gisteren, toen de nieuwe wasmachine geleverd werd. Bij het tekenen voor ontvangst moest ik me legitimeren, waarna er wat wijfelend naar mijn Nederlandse paspoort werd gekeken. Of ik misschien een persoonsnummer had? Jahaa, natúúrlijk had ik dat. En toen was het goed.
Tussen 9 en 17 uur zouden ze komen, werd me al bij de aankoop verteld, en maandagochtend kreeg ik al om 8 uur 's ochtends een sms waarin me dat nog een keer werd gezegd. Een half uur vóór de levertijd zou ik gebeld worden. Inderdaad ging om kwart over twaalf de telefoon, maar na het woord Tvättmaskin verstond ik niets meer. In mijn beste Zweeds gevraagd of ze wat langzamer konden spreken, en toen verstond ik het wel. Over 30 minuten. Klopte precies.
De eerste monteur stapte naar binnen en begon het ouwe bakkie te ontmantelen, en 5 minuten later liep er opeens nóg een monteur door de gang... Het is soms nog even wennen, dat voordeuren hier niet automatisch in het slot vallen... Aan de andere kant gaan ze wél naar buiten open, dus bezoekers houden na bellen of kloppen een gepaste afstand tot je deur, om blauwe ogen te voorkomen.
Toen de wasmachine was neergezet kwamen ze zich nog verontschuldigen, dat er geen Engelstalige gebruiksaanwijzing bij was geleverd, en welke taal ze op het bedieningspaneel moesten plakken. De afvoerslang werd boven de spoelbak gehangen, want de aansluiting van de afvoerslang moest met een soort röteflötertje vastgezet worden, maar dat hadden we, toen we de zaak probeerden te ontstoppen, stuk gedraaid. Hij dacht niet dat er in Molkom röteflötertjes te koop waren, maar in Karlstad waren ze zeker verkrijgbaar. Het kapotte röteflötertje werd me liefdevol overhandigd - ik denk dat ik het maar meeneem als ik op jacht ga naar een nieuwe. En ik ben erg benieuwd hoe zo'n ding nu in echt Zweeds blijkt te heten. Ik kan het ook niet opzoeken, want ik weet het in het Nederlands niet eens...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten