Het lijkt zo simpel, met een checklist erbij alles regelen en afstrepen, maar wat zijn die dingen allemaal tijdrovend! We kwamen bijvoorbeeld tot de ontdekking dat je ergens een internationaal uittreksel uit het geboorteregister nodig gaat hebben. Geen idee waarvoor, maar toch maar aanvragen dus. Telefoontje naar gemeente Arnhem, waar ik een enigszins verwilderd klinkende meneer aan de telefoon kreeg, die me wist te vertellen dat dat alleen in je geboorteplaats kan aangevraagd worden. Op mijn vraag of dat per telefoon of post kon, of dat we daarvoor een rondje Nederland moesten maken, had hij geen antwoord.
Aangezien de Spoorwegen nog steeds hun zaken niet op de rails hadden, ben ik toch maar even gaan internetten. In Utrecht kon ik het snel vinden op de website van de gemeente. Ik hoefde alleen maar mijn paspoortnummer etc. in te vullen, kon per Ideal betalen, en twee dagen later lag het uittreksel in de brievenbus. In Den Bosch, voor Marina, lag het wat anders, maar ook dat was niet moeilijk: formulier downloaden, uitprinten en invullen, kopietje maken van haar ID-kaart, bedrag overmaken, formulieren per post opsturen, en ook dat was binnen een paar dagen in huis, ondanks alle feestdagen.
Nu Arnhem nog. Speciale behandeling. Geen online aanvraag, geen downloaden van de website, nee, ik moest een brief schrijven met het verzoek om de uittreksels, waarvoor het bedoeld was, er moesten kopieën van de ID-kaarten bij uiteraard, dan kon ik het naar de Postbus sturen, en dan moet het binnen twee werkweken klaar zijn. De factuur komt dan ook nog per post. Nu maar hopen dat ze in Arnhem bij de burgerlijke stand de week tussen Kerst en Oudjaar als werkweek beschouwen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten