donderdag 23 december 2010

De NS is winterklaar!

Het was groot nieuws: de NS is winterklaar. Dankzij verwarmde wissels en een winterdienstregeling zal het treinverkeer vrijwel probleemloos verlopen.

Zolang het niet sneeuwt, natuurlijk.

Zo langzamerhand gaat Richard zijn laatste werkweken in, en afgelopen zondagmiddag hadden Marina en ik een kaartje voor de matinee, al 3 maanden geleden geregeld: Brahms Pianoconcert, met Emmanuel Ax. Dirigent natuurlijk Bernard Haitink.

We zijn inmiddels al aardig aan de sneeuw gewend, en zeker nu Amsterdam de meeste sneeuw van heel Nederland lijkt te hebben hebben weerbericht en teletekst een trouwe klant aan ons. Gelukkig kan Richard nog steeds van zijn Amsterdamse logeerkamer gebruik maken, dus vrijdagavond is hij voor de zekerheid blijven overnachten. De heenreis was nog prima gegaan: uurtje eerder weg, kwart voor vijf dus, en om half acht kreeg ik al een smsje dat hij met de tram richting Concertgebouw vertrok. Om daar aangekomen te vernemen, dat er om een uur of vijf een e-mail naar de orkestleden was uitgegaan, dat misschien het concert niet door zou gaan. Handig als je ver weg woont en op tijd vertrekt om op tijd te komen.

Gelukkig ging vrijdag het concert toch door, en om het publiek de kans te geven nog thuis te komen voor er nog meer sneeuw zou vallen werd er zonder pauze gespeeld. Toch heeft Rich maar geen risico genomen, halverwege blijven steken is niet fijn midden in de nacht, dus hij bleef in Amsterdam slapen. Zaterdagochtend via het Naardermeer naar huis: werkzaamheden tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Het was maar goed dat hij dát als vertrekstation had gekozen, want dáár werd pas omgeroepen dat de trein niet op het Amstelstation zou stoppen.

Ondertussen, we hebben het over diezelfde zaterdagochtend, deed mijn vriendin van de basisschool pogingen om met de trein naar Arnhem Zuid te geraken. We wilden elkaar toch nog even zien voor de verhuizing. Tussen Olst en Deventer kwam voor haar het bericht dat er een defecte trein stond, vanwege het winterse weer, en dat er bussen verder rijden. Enkel spoor, overigens, dus er kon meteen helemaal niets meer langs. Er bleken alleen streek-en stadsbussen te staan, en niemand wist óf en zo ja wáár NS-bussen zouden komen. Ze heeft toen maar een taxi naar Deventer genomen om daar de trein voor haar neus weg te zien rijden. Vertraging één uur.

Voor de zondag werd geadviseerd om later op reis te gaan, maar dat werd pas omgeroepen op station Arnhem Centraal. Op teletekst en op de site van de NS vonden we het bericht dat er een winterdienstregeling werd gereden, en dat er met name in de Randstad minder treinen zouden rijden. Rekening houden met vertraging dus. Inmiddels kregen we een donkerbruin vermoeden, dat er in Arnhem nog geen bussen reden, hoewel de website van Connexxion de normale dienstregeling voor de zondag gaf. Voor de zekerheid het winkelcentrum maar gekozen als opstaphalte, daar stond inderdaad dat er tot nader order geen bussen zouden rijden vanwege de sneeuwval. Het had al 12 uur niet meer gesneeuwd.

Wij blij dat we om 9.15 de deur uit waren gegaan, zijn meteen doorgelopen naar station Zuid, en dankzij een trein met een paar minuten vertraging konden we mooi op tijd richting Utrecht. Na een tijdje een omroepbericht: door een uitgevallen motor vanwege het winterse weer reden we langzamer, maar zouden Utrecht zeker bereiken. Een minuut of twintig wachten voor een rood sein vlak voor het station, contact met de regelkamer was op dat moment niet mogelijk, uiteindelijk om 11.00 uur op station Utrecht Centraal, met nog het advies om met de omgeleide trein via Amersfoort naar Amsterdam te reizen vanwege werkzaamheden aan het spoor.

In Utrecht was het opvallend rustig op het station, misschien een kleine 250 mensen in de hal, drie treinen op het grote bord, en overal "let op omroepbericht". Het grote bord kon niet worden uitgeschakeld, werd ons verteld, alleen de treinen die werden omgeroepen zouden rijden. Naar Schiphol reed in elk geval helemaal niets. Even later viel ook het portofoonsysteem uit. We hebben in drie kwartier 3 treinen horen omroepen, waaronder een internationale met toeslag, die, inderdaad, gewoon betaald moest worden. Geen idee wanneer er weer iets zou rijden, maar we konden gratis koffie of thee halen bij de Kiosk. De toiletten kosten gewoon 50 eurocent.

Om een uur of twaalf ging er opeens een trein via Driebergen-Zeist naar Rhenen. Voor de zekerheid hebben we die maar genomen, om in de trein te horen: was toch in Utrecht gebleven. Maar goed van niet, want Utrecht lag nog uren plat. Ook in Driebergen op het station stond "let op omroepbericht", dus we doken de stationsrestauratie in voor een saucijzebroodje (er waren er nog twee) en een kop erwtensoep. 12 mensen in de restauratie, ik denk dat de soep nog ontdooid moest worden, want het duurde een goed kwartier. Net op het moment dat Marina de eerste hap had genomen kwam er een trein binnensukkelen. Geen omroepbericht, nee. Zo kwamen we rond 14 uur in Arnhem aan. Vanaf het Centraal Station door een prachtig sneeuwlandschap naar huis gelopen, kwart over drie precies op tijd om op de radio het pianoconcert nog te kunnen horen.

Daarna had Richard gelukkig twee weken vrij. We moeten eigenlijk 2e Kerstdag nog naar Eindhoven. Of we dat aan NS durven overlaten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten