maandag 21 februari 2011

Kijken op school

Een week geleden hadden we een afspraak met de rector van de school in Molkom. De basisschool wel te verstaan, want in Zweden breng je je hele leerplichtige leeftijd door op de Grundskola. Tot je 16e zijn dat 9 klassen. Wie dat wil kan dan nog 3 jaar middelbare school doen, de Gymnasieskola. Om op de Gymnasieskola te worden toegelaten moet je een bepaald niveau hebben voor wiskunde, Engels, en uiteraard Zweeds. En om iets te snappen van wat er op de basisschool gebeurt moet je natuurlijk Zweeds kunnen verstaan en spreken. Omdat niet elke basisschool de voorzieningen heeft om een stel immigranten les te geven die het Zweeds niet beheersen, is er in Karlstad een internationale klas, en zorgt de school ervoor dat de kinderen een buskaart krijgen waarmee ze daarheen kunnen reizen. De rector had een afspraak voor ons gemaakt voor vanmiddag, op de Frödingskola.

Om toch een indruk van de school hier te krijgen, heeft hij ons het gebouw laten zien. Ongeveer 24 leerlingen in een klas, ruime lokalen voor schilderen, voor hout-en metaalbewerking, voor textielbewerking, en via een doorloop waar een soort buurthuis (met pooltafel en tafeltennistafel) was, naar het muzieklokaal, een kleine studio met een aantal keyboards, gitaren in soorten en maten, djembé's, etc. Je mag daar oefenen met je bandje, kunt gewoon de instrumenten gebruiken die er zijn. Elke dag tussen de middag een warme maaltijd, en er is géén snoep te koop, behalve op vrijdag, want dan is het al bijna weekend en zijn er chocoladebollen. De hele school rook naar koekjes, en toen bleek dat in de hoogste klas iedereen, jongens en meisjes, lessen huishoudkunde krijgt. Koken, schoonmaken, inkopen, plannen, en het bijhouden van een huishoudboekje vallen daaronder. Uiteraard mag het zelfgemaakte ook zelf opgegeten worden. Leerjaar 6 t/m 9 in een wat hoger gebouw, de lagere klassen en de kleuterklas in laagbouw eromheen. 450 leerlingen. Het Lorentz had er 1000 meer...

Maar vóór ze hier kunnen meekomen moet er dus Zweeds geleerd worden. Op de Frödingskola werden we meteen in principe in het Zweeds toegesproken, en hebben we de inschrijving geregeld. Er werd gevraagd naar allergieën, naar hobby's, de samenstelling van het gezin, of er een verslag bestaat van de bereikte doelen op de vorige school (dat wordt zoeken...), hoeveel jaar onderwijs ze hebben gehad, en ga zo maar door. En of ze hele of halve dagen willen komen, want sommige leerlingen moeten in de middag bijvoorbeeld werken, dus dan ben je om 11 uur klaar. Maar ja, Zweeds leren gaat dan langzamer, dus ze kozen allebei voor hele dagen. Maandag t/m woensdag van 8.15 tot 14.00, donderdag van 8.30 tot 14.00, en vrijdag van 8.15 tot 13.00. Eerst alleen maar Zweeds, niet veel huiswerk thuis, hoogstens wat makkelijke boekjes lezen. Tussen de middag een warme maaltijd, het menu is te lezen op de website van de school. Voor boeken en schrijfgerei wordt gezorgd.

Zodra het een beetje gaat met Zweeds, gaan ze meegymmen met hun jaargenoten van de gewone Zweedse school, en daarna volgen er meer vakken, wiskunde bijvoorbeeld, daar heb je ook niet veel Zweeds voor nodig. Maar dát duurt nog wel een week of wat. Misschien een stuk of tien kinderen in de klas, er was pas nog een meisje uit Polen bijgekomen, maar er zijn ook kinderen uit echte oorlogslanden. Wat je noemt een gemeleerd gezelschap, leeftijd 12 tot 16, dus dezelfde samenstelling als hier in Molkom, met zijn 6e tot 9e leerjaar.

O ja, en wanneer willen jullie beginnen? Morgen? Mag ook over twee weken hoor. Toch morgen? Ok, is goed, tot morgen dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten