donderdag 9 december 2010

Mentorgesprekken en studieplanning

Verhuizen midden in een schooljaar is al niet handig, maar wanneer je in dat schooljaar eindexamen tweetalig VWO moet doen, wordt dat laatste er zeker niet eenvoudiger op... Dus hadden we in oktober een zeer productief gesprek met de leerlingbegeleidster van de bovenbouw. Marina had een naar ons idee briljant plan uitgewerkt, maar daarvoor had ze uiteraard wel de goedkeuring van de school nodig. Als het aan Marina ligt, gaat ze lekker met ons mee verhuizen, en komt dan een week vóór de schoolexamens en het centraal schriftelijk terug naar Nederland, om na de herkansingsperiode weer af te reizen naar het noorden.

Dankzij het feit dat ze er blijk van heeft gegeven goed te kunnen plannen en goed zelfstandig te kunnen werken had de school helemaal geen probleem daarmee. Het eerste schoolexamen verliep dan ook prima, en nu werkt ze keihard aan allerlei presentaties die ze voor de klas moet houden in het kader van het examen. Dan kan dat allemaal vóór ons vertrek afgerond zijn. Momenteel lijkt het erop, dat het tweede schoolexamen precies tijdens de verhuizingsstress gaat vallen, dus vandaag hebben we nog even de zaak voorgelegd aan de mentrix, omdat het lijkt alsof nog niet alle docenten op de hoogte zijn van ons aankomend vertrek. En ze zal toch de gelegenheid moeten hebben om via Teletop (hier vaak uit wanhoop Teleflop genoemd als het weer eens niet naar behoren functioneert) of e-mail met docenten te overleggen, of papers in te mogen leveren die anders uitgeprint en opgestuurd zouden moeten worden. Morgen krijgt ze van de mentrix een schema met de planning van het tweede schoolexamen, zodat we alvast de vluchten naar Zweden kunnen boeken, zonder het risico te lopen een herkansingsmogelijkheid te missen. Want ja, zo dichtbij komt het al. Maar daarover later meer.

En dan doet madam ook nog even de vooropleiding van het conservatorium in Arnhem... In juni voorgespeeld voor toelating in de klas "jong talent", kreeg ik na afloop een telefoontje: "Ik ben niet aangenomen voor jong talent." Ach, wilde ik zeggen, dan houd je gewoon nog een jaar privéles van Frank, maar ze voegde er heel lakoniek aan toe "Maar wel voor de vooropleiding"... Alsof het allemaal nog niet ingewikkeld en druk genoeg was. Dus iedere week pianoles, plus anderhalf uur groepsles, en anderhalf uur theorie. Met huiswerk uiteraard. Ook dat gaat goed. Petje af. Deze week concert van de vooropleidingsklas, het eerste serieuze optreden. Ook dat ging goed. Petje af. Pal na het tweede schoolexamen is er nog een kamermuziekconcert op 8 februari. Daar zou ze nog met een harpiste samen willen spelen, en wat haar betreft: op 9 februari afreizen. Zal ook wel weer goed gaan.Tijdens de andere periodes in Nederland tot de zomer blijft ze de theorie-en groepslessen volgen, veel kan verder via internet, het huiswerk komt voor een groot deel via de website van het conservatorium. Frank heeft toegezegd te proberen de gemiste lessen zoveel mogelijk in te halen tijdens die verdere logeerperiodes. Studeren kan ze op het conservatorium en in het weekend bij opa.

Onderdak heeft Marina ook al; er hebben zich minstens 6 vrijwilligers opgegeven waar ze kan logeren, indien nodig, maar vlakbij school is natuurlijk het meest praktisch. Dus gaat ze in principe naar Aranka thuis, ik heb dat vanmorgen nog uitvoerig doorgepraat met haar moeder, en waarschijnlijk in het weekend naar mijn vader in Heelsum, of naar Richard's moeder in Eindhoven. En dan wil ze in die periodes ook gewoon naar de zwemtrainingen.

Volgens mij heeft ze daarna wel een jaartje freewheelen verdiend. En wat wil ze in dat jaar gaan doen? Juist ja, Zweeds leren, heel veel pianospelen, heel veel sporten, en en en...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten